Systemic individual therapy for autistic children/adolescents

Think systemically – feel autistic!
Why individual therapy is essential and group therapy can be a valuable addition
Children and adolescents with autism perceive stimuli more intensely, often think very concretely, and have difficulty understanding social rules or naming their own emotions. In everyday life, they are quickly perceived as inflexible, rigid, and socially "different" – and experience precisely this every day: exclusion, misunderstandings, and limited participation. These recurring experiences are not without consequences – they often have a negative long-term impact on their psychological profile.
Studies such as those by Soke et al. (2017) show that emotion regulation, in particular, is a key challenge. Autistic children often have difficulty distinguishing between internal feelings and external stimuli. This leads to overwhelm, withdrawal, or even meltdowns – states of total emotional overload that are not always understood from the outside.
This is exactly where I come in. I offer structured, individually tailored therapy for children and adolescents on the autism spectrum—with or without cognitive giftedness, with or without need for support in everyday life.
Many of my young clients quickly feel overwhelmed in groups. They need:
Reliable structures
Clear communication
Bonding at eye level
Time to gain trust
My goal: to help clients understand and regulate emotions, strengthen social skills, and build self-esteem – all at their own pace. I work in a resource-oriented and systemic way: The family is involved from the very beginning to ensure that progress is sustainable in everyday life.
These children perceive the world differently. But they are acutely aware that they are treated differently. Good therapy helps bridge this gap—and gives them the chance to better understand themselves and find their place in the world.
Wie sieht der Therapieprozess aus?
🟦Phase 1: Ankommen & Beziehung gestalten
Ziel: Vertrauensbasis aufbauen, Familie einbeziehen, Orientierung geben
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Erstgespräch mit Familiensystem: Ressourcen, Belastungen, Erwartungen
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Konzeptvorstellung für Kind & Eltern: Warum Therapie? Was passiert hier?
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Rituale einführen: Zeitstruktur, Begrüßung/Verabschiedung, Mitbestimmung
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Kennenlernen durch spielerische Methoden: z. B. „Was ist Freundschaft?“, Lieblingsdinge zeigen, sensorisches Material erkunden
🟦 Phase 2: Selbstwahrnehmung & Emotionsregulation
Ziel: Emotionen erkennen, benennen, regulieren lernen
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Gefühle kennenlernen: Wut, Freude, Trauer, Ekel, Angst, Mut (z. B. Gefühlsmemory, Gefühlsland, Bildkarten, Emojis)
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Auslöser erkennen: Was bringt mich aus der Fassung? Was macht mir Freude?
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Körpersignale verstehen: Bauchweh = Angst? Fäuste = Wut? Herzklopfen = Aufregung?
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Regulationsstrategien entwickeln: Fidget Tools, Bewegung, Atemübungen, sensorisches Material
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Alltagsübertragung fördern: Kleine Aufgaben für Zuhause (z. B. „Wutbarometer führen“)
🟦 Phase 3: Soziale Kompetenzen & Beziehungsgestaltung
Ziel: Freundschaft verstehen, Kontaktfähigkeit stärken, Selbstbehauptung üben
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Was ist Freundschaft? (Definitionen, Rollenspiele, Lieblingsmenschen)
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Smalltalk & Gesprächsregeln üben: Einstieg, Blickkontakt, Interessen finden
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Nonverbale Kommunikation verstehen: Mimik, Gestik, Tonfall deuten
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Vertrauen, Nähe & Abgrenzung: „Was ist okay für mich?“ – „Wann ist Nähe zu viel?“
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Nein-Sagen & Eigene Grenzen: Übungen mit Puppen, Rollenspiele, Geschichten
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Freundschaft pflegen & Konflikte lösen: Kompromisse, Entschuldigen, Verzeihen
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Umgang mit Zurückweisung & Mobbingprävention: Selbstwert stärken, Schutzstrategien
🟦 Phase 4: Selbstreflexion & Integration
Ziel: Gelerntes festigen, Selbstbild stärken, familiäre Einbindung
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Ziele reflektieren: Was habe ich gelernt? Was fällt mir noch schwer?
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Erfolge feiern: Urkunde, Lieblingsübung wiederholen, positive Rückmeldung
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Familiensetting-Abschluss: Kind erklärt selbst, was es gelernt hat
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Zielinternalisierung: Eltern erhalten Impulse für die weitere Begleitung